język / language:     
Addit Sp. z o. o.
HOMEAKTUALNOŚCIKARIERADOWNLOADFILMYKONTAKT

OBRÓBKA POWIERZCHNI

AKTUALNOŚCI

NOWA JAKOŚĆ MALOWANIA W ADDIT
Trwająca od czwartego kwartału 2020 roku budowa nowej linii lakierniczej w naszej ...
WIĘCEJ
PRZETARG NA USŁUGI TRANSPORTOWE NA ROK ...
Firma Addit Sp. z o. o. ogłasza nieograniczony pisemny przetarg ofertowy na usługi ...
WIĘCEJ
NOWA HALA PRODUKCYJNA GOTOWA!
Nieustanny rozwój oraz zwiększanie swoich możliwości produkcyjnych na potrzeby ...
WIĘCEJ

Dział obróbki powierzchniowej został utworzony w 2009 w ramach większej inwestycji firmy Addit. Odpowiadając na potrzeby klientów dział ten znacznie rozbudowaliśmy i w kwietniu 2021 została oddana do użytku nowa, wysoce zautomatyzowana linia lakiernicza o trzykrotnie większej mocy przerobowej niż dotychczasowa.

Nasza lakiernia daje możliwość malowania zarówno proszkowego jak i mokrego w najnowszej technologii. W trosce o jakość, wydajność i ekologię linia dla obu tych procesów jako wspólne wykorzystuje strefę myjącą oraz suszącą, w której następuje rekuperacja z pieca polimeryzacji dla malowania proszkowego.  Łączna powierzchnia tego działu to 6 500 m2. 

Nasza zintegrowana instalacja jest w stanie lakierować elementy o maksymalnych wymiarach 3 000 x 1 700 x 1 000 mm (D x S x W) oraz maksymalnej wadze 300 kg. System transportu Power and Free firmy Railtechnik  uzbrojony jest w 160 trawersów o długości 3 000 mm każdy. Pozwala nam on na zwiększenie  wydajności technologicznej i niezawodności procesu zautomatyzowanego przemieszczania detali w linii lakierniczej. 

Główną funkcją i zaletą tego systemu jest możliwość indywidualnego, numerycznego sterowania każdym trawersem przy pomocy kodów QR. Kody te są implementowane do systemu ERP (SAP) i są źródłem informacji o parametrach i szczegółowym przebiegu procesu lakierniczego  dla każdego detalu indywidualnie. Takie sterowanie gwarantuje pełny, systemowy nadzór nad procesem. Jest to idealne rozwiązanie dla krótkich serii produktów oraz dla lakierni zintegrowanych. Udział człowieka  ogranicza się do nadzoru prawidłowości przebiegu procesu oraz dostarczenia detali na trawersy transportowe oraz rozładunku detali po procesie lakierowania. 

W celu zapewnienia maksymalnej elastyczności linii wyposażona jest w:

• 3 stanowiska do załadunku, w tym 1 z windą; 
• 3 stanowiska do rozładunku w tym 1 z windą. 

Lakiernia podzielona jest na 2 obszary: obszar logistyczny, czyli strefa załadunku, rozładunku oraz obszar roboczy, gdzie znajduje się cała instalacja lakiernicza. 
 

Malarnia proszkowa 

Ten obszar wyposażony jest w:
- kabinę proszkową firmy Wagner, wykorzystującą 15 automatycznych pistoletów umieszczonych na trzech manipulatorach (6+6+3); dwa stanowiska ręcznego malowania na wejściu do kabiny i jedno na wyjściu z kabiny;
- kuchnię farb z funkcją automatycznego czyszczenia oraz funkcją rozpoznawania poprawności zasypanej farby w odniesieniu do przypisanej receptury do przydzielonego kodu QR;
- piec do polimeryzacji. 

Zalety automatycznej linii proszkowej:
– numerycznie sterowanie dyszami;
– krótki czas przezbrojenia;
– odzyskiwanie proszku (nawet do 98%);
– wysoka wydajność linii;
– 100% mierzalności każdego etapu procesu;
– 100% powtarzalność procesu.

Malujemy proszkowo elementy z takich materiałów jak: 

– stal czarna;
– stal czarna ocynkowana;
– stal nierdzewna i kwasoodporna;
– aluminium. 

Zalety malowania proszkowego:
– wysoka odporność powierzchni na uszkodzenia mechaniczne;
– klasyczny, elegancki wygląd powłoki;
– krótszy czas sieciowania lakieru w porównaniu do malowania mokrego;
– duża gama kolorów.


Malarnia mokra 

Obszar malowania mokrego składa się z:
- dwóch nowoczesne kabin do malowania na mokro z pełną kontrolą temperatury i wilgotności,  dostarczonych przez firmę Indufinish;
- strefa flash off do odparowywania z pełną kontrolą parametrów przepływu powietrza;
- piec do suszenia lakieru. 

Akcesoria do malowania:
Sprzęt aplikacyjny firmy Wagner 4x pompa Cobra 40-10. 

Wykorzystujemy również malowanie natryskowe przy użyciu pistoletów działających według technologii HVLP oraz RP. Pistolety te spełniają normy VOC, które określają poziom emisji środków szkodliwych do atmosfery. 

Malujemy na mokro elementy z takich materiałów jak:
– stal czarna;
– stal czarna ocynkowana;
– stal nierdzewna i kwasoodporna;
– aluminium.

Zalety malowania na mokro:
– doskonałe dla elementów wielokolorowych;
– duża wytrzymałość przy odpowiedniej grubości warstwy;
– klasyczny, elegancki wygląd powłoki;
– duża gama kolorów.

Standardowo malujemy na mat, półmat oraz satynę; kolorystyka wg palety RAL, NCS oraz Pantone.

Technologia przygotowania powierzchni:
W celu przygotowania powierzchni do malowania stosujemy technologię firmy Henkel o nazwie Nanoceramika, której głównym środkiem czynnym jest środek Bonderite.

Zalety Nanoceramiki:
– wysoka przyczepność lakieru do powierzchni;
– bardzo dobre właściwości antykorozyjne;
– zielona technologia – nieszkodliwa dla środowiska;
– możliwość wykorzystania dla każdego gatunku materiału.

Więcej informacji na temat Nanoceramiki znajdą Państwo na stronie https://www.henkel-adhesives.com/pl/en/about/our-brands/bonderite.html


Dodatkowa szlifiernia:
Na potrzeby obróbki farb podkładowych i wypełniających przed malowaniem finalnym na lakierni mokrej posiadamy cztery stanowiska szlifierskie. Transport na te stanowiska odbywa się automatycznie na podstawie przypisanych kodów QR. Szlifiernia wyposażona jest w automatyczny odciąg pyłów szlifierskich. 
 

Ochrona antymikrobiologiczna:
Produkty możemy także pomalować proszkiem gwarantującym wzmocnioną ochronę antymikrobiologiczną. Ta unikatowa farba skutecznie zapobiega rozwojowi i migracji mikrobów, bakterii, grzybów, pleśni, drożdży, wirusów, itp. Powłoka antymikrobiologiczna wymaga jedynie nieznacznego czyszczenia, co niesie za sobą redukcje kosztów i pozytywny wpływ na środowisko. Jest idealna w przemyśle medycznym i laboratoryjnym, obróbce żywności, systemach uzdatniania i transportu powietrza.


Jakość i kontrola procesu lakierowania

Mamy pełną kontrolę procesu lakierowania zarówno proszkowego jak i mokrego. System sterowania naszej linii został zaprojektowany indywidualnie dla nas i daje nam możliwość gromadzenia wszystkich danych procesowych. Instalacja jest w pełni opomiarowana i udostępnia dane odnośnie czasów, temperatur oraz innych parametrów niezbędnych do kontroli jakości na najwyższym dostępnym poziomie.  

Ponadto oprogramowanie daje możliwość sterowania ciśnieniem mycia, czasem pobytu w piecu suszenia, indywidualnie dla każdej belki transportowej z osobna, co pozytywnie wpływa na jakość finalnego wyrobu.

Ta sama sytuacja ma miejsce w piecu do polimeryzacji farby proszkowej, gdzie mamy możliwość sterowania czasem oraz temperaturą indywidualnie dla każdej belki transportowej w oparciu o wytyczne z karty technicznej danej farby proszkowej. Oznacza to, że każde jednostkowe zamówienie jest wykonane zgodnie z indywidualnymi wytycznymi klienta.

Niewątpliwym atutem instalacji jest to, iż możemy jednorazowo bez zdejmowania elementów z belki transportowej nałożyć cztery warstwy lakiernicze. Rozwiązanie to pozwala na zapewnienie bardzo wysokiej jakości lakierowania, ponieważ element pomiędzy nakładaniem poszczególnych warstw lakierniczych czeka w strefie buforowej i nie wymaga dodatkowego ręcznego rozładunku. Jest to możliwe dzięki bardzo mocno rozbudowanemu oraz spersonalizowanemu systemowi transportowemu Power and Free zaprojektowanemu specjalnie dla firmy Addit.

Jesteśmy w stanie uzyskać każdy rodzaj i każdą grubość powłoki określone przez klienta. Zapewniamy wysoką jakość powłoki do klasy antykorozyjności C5-m. Na życzenie klienta zlecamy badania odporności antykorozyjnej w komorze solnej wg. DIN 50021 (EN ISO 9227) oraz wykonujemy próbki wg. EN ISO 2409.
Kontrola jakości jest prowadzona na każdym etapie produkcji. Pomalowane elementy poddawane są kontroli wizualnej, połysku, pomiarowi grubości powłoki lakierniczej, testowi krzyżowemu oraz badaniu kolorymetrem. Standardowo malujemy farbami wg. palety RAL, wzornika NCS oraz Pantone. Ściśle współpracujemy z renomowanymi producentami proszków, jak np. Worwag, IGP Pulvertechnik, Akzo Nobel, Mankiewicz, Weilburger, Wefa, KABE Farben, itd. Nasza lakiernia, tak jak cała firma działa zgodnie ze Zintegrowanym Systemem Zarządzania. Więcej informacji na ten temat znajduje się tutaj
 

Ekologia 

Sama technologia to nie wszystko, liczy się również ekologia. Zarówno Addit jak i wykonawca lakierni firma Indufinish, kładą bardzo duży nacisk na ochronę środowiska. W związku z tym cała instalacja została zaprojektowana w sposób jak najbardziej energooszczędny. Piec do polimeryzacji lakieru wyposażyliśmy w specjalną strefę odzysku ciepła, która odzyskanym ciepłem z detali dogrzewa piec suszący, a co za tym idzie redukuje zużycie gazu. W strefie przygotowania powierzchni zamontowaliśmy system kaskad. Został on zaprojektowany przy ścisłej współpracy Addit, projektanta lakierni, firmy Indufinish oraz dostawcy procesu chemicznego, firmy Henkel.